(גירלז) פוסט-פמיניסטי

רגיל

את ליידי גאגא שנאתי מהרגע הראשון. נכון, כבר בהתחלה היא כיסתה את הרדידות שלה בשכבות של נצנצים, ואני כידוע, אוהבת נצנצנים. אבל היה ברור שמתחת למסכות המצועצעות שלה, לא מסתתר דבר מלבד תאוות פרסום ובצע כסף.

לאחרונה התפרסם ראיון עם ה"ליידי" ב"רולינג סטון". נאמר שם הרבה מאותו הדבר שכבר שמענו את גאגא מגעגעת עליו רבות – היא תמיד הייתה מנודה חברתית ולכן מגיע לה לענות את אזנינו במה שהיא קוראת "מוזיקה" עד עצם היום הזה. האמת – אין לי שום בעיה עם התירוץ הזה, ואני חושבת שאנשים זכאים לפורקן רגשי – רק שטוב היה לה לגאגא ומוטב לנו בוודאי, אם הייתה בוחרת לה אפיק התבטאות שלא קשור במוזיקה.

אגב, וידאואים של גאגא כשעוד הייתה סטפני מגלים שהיא לא עד כדי כך גרועה. נכון שהשירים שלה נדושים גם כאן, אבל לפחות יש להם מלודיה! והיא גם שרה כמו בן אדם, מה שמוביל אותי למסקנה שהיא בוחרת לעשות מוזיקה גרועה במודע. ואני שונאת שמעליבים את האינטליגנציה שלי. אגב מצאתי וידאו שלה בתכנית מצלמה נסתרת של MTV, והיא נראית ממש אנושית. משעשע.

ועוד משהו על מנודים חברתית כקהל יעד- אם יש בעולם הזה ולו נפש מיוסרת אחת שקיומה של ליידי גאגא עזר לה, אשרינו! אם מישהו באמת מרגיש טוב יותר לגבי עצמו, לגבי הזהות המינית / חברתית / פוליטית שלו בזכות הוידאואים או השירים של גאגא, אני באמת מורידה את הכובע ומסתפקת בזה.

פשוט מאד קשה לי להאמין שזה יכול לקרות. גאגא לא מספקת לנו אלטרנטיבה אמיתית לתרבות הפופולרית. היא פשוט לקחה את הנורמות החברתיות (כסף, עירום, רזון, אופנה) עד לקיצוניות (יותר כסף, יותר עירום, יותר רזון, יותר אופנה), ועטפה אותם בצלילים מרגיזים בנדושותם (ואגב אלה אותם צלילים שוב ושוב, השירים נשמעים כמו העתקה במקרה הטוב או מחזור במקרה הרע).

אאוטסיידרים אמיתיים לא יכולים להתנחם בווריאציה שלה על נשיות, או מיניות, בעיקר מכיוון שאין במה שהיא עושה טיפה של אותנטיות. ומבלי שהיא תהיה נאמנה לאמת כלשהי, לא תוכל לעודד אחרים לעשות זאת.
האם ייתכן שנראה בקליפים שלה מישהו שמן? או מכוער באמת? האם ייתכן שאנשים "רגילים" בעלי מקצועות "משעממים" יוכלו להיכנס לעדר המעריצים שלה מבלי להראות סימני "מוזרות" חיצוניים? כנראה שלא.

ה"מהפכה" של ליידי גאגא לא חוגגת באמת את השונה, וגם לא קוראת תיגר על הנורמלי. השימוש בשפה ויזואלית קיצונית אינו המצאה שלה (ראו למשל תמונות של דיוויד לא-שאפל, אגב יש לו כמה פורטרטים מעולים שלה) וגם לא הפרובוקציות שלה (ג'ודס? ישו? פוקר? נו באמת). למעשה ניתן לומר שהיא שואבת ממדונה לא רק את ההשראה שלה, אלא את כל המשנה האמנותית שלה. אגב מדונה הראתה בוידאו שלה "לייק א פרייר" ישו שחור כבר באייטיז, וכמובן ש"בורן ת'יס ווי" נשמע כמו העתק חיוור של "אקספרס יורסלפ" של מדונה. האין זה אירוני לשמוע שיר בשבחי "איך שנולדנו" (כלומר טבענו האמיתי) מפיה של בחורה מנותחת ששום דבר כמעט בגופה הנוכחי לא צמח בו באופן אורגני?

כנראה שכל הדברים האלה היו מפריעים לי קצת פחות אם המוזיקה שלה לא הייתה גרועה כלכך. כאשר מפתים את הנוער להתמכר לרעל (בין אם זה מזון מהיר או מוזיקה גרועה) אל לנו להתפלא שמוחו של הדור הצעיר נחלש ומידרדר מחוסר קריאה למשל; לא מסוגל ללמוד או להתרכז אחרי שנים של פיזור קשב בחלונות קופצים; לא מסוגל להגיע לאינטימיות אמיתית אחרי שנים של צפייה אקטסנסיבית בפורנו, ולא מסוגל לתפוש מוזיקה מורכבת עם טקסטים בעלי משמעות.
לידי גאגא מודעת לכוח שיש לה על בני הנוער ואנשים בכלל, הנמשכים למשהו "שונה" ומרגש. באמתלה של ייצוג חופש ושונות היא מאכילה את המעריצים שלה בווריאציה על מוצרי הפופ הרגילים – משהו שלעולם לא ניתן יהיה להגיע אליו, אבל צריך להמשיך ולצרוך כדי לנסות. זהו סם קפיטליסטי מסוכן של טמטום ורדידות במסווה של "אמנות". התביישי לך סטפני גרמנוטה.

*

ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, השבוע הייתי בהופעה של מישהי שמעניקה לקהל שלה בדיוק את אותה תחושה שלידיי גאגא מתיימרת לספק ונכשלת. זוהי טליה אליאב המופלאה. בשילוב מוזיקה פורצת גבולות, טקסטים מרחיבי נפש ואמנות צרופה, הבחורה הזו כובשת ומרטיטה, נותנת לדמיון לעוף וללב להיפתח. זו שונות אמיתית! זו אמירה אמנותית! זה עולם פנימי שיוצא החוצה בקול גדול ולא בובת מין מתנפחת עשויה מפלסטיק. ליידי גאגא הייתה צריכה לקחת ממנה כמה שיעורים. האזינו וקנו את הדיסק החדש שלה ולכו להופעה מיד (יש אחת ב1.6.11 בתמונע).

*

ועוד שורה או שתיים על כוכת פופ אחרת, שאני דווקא מעריכה מאד – ביונסה. במקביל לשחרור האלבום החדש שלה והסינגל הראשון מתוכו וכמובן הקליפ: "ראן דה וורלד (גירלז)" זכתה ביונסה בפרס בתחרות פרסי הבילבורד, וגם נתנה שם את אחת ההופעות המעולות שראיתי כולל שימוש מוצלח במיוחד בוידאו-ארט. מזל טוב.
השאלה היחידה שלי היא – אם בנות (למה לא נשים?) מנהלות את העולם, למה הן צריכות להיות חצי ערומות בזמן שהן עושות את זה? משהו במקבץ הנשים היפהפיות האלה, בעודן רוקדות מעורטלות בפני הגברים ואומרות – "אתה תעשה הכל בשבילי" מקטין מאד את כוחה של האישה ומצמצם אותו לשליטה מינית בגבר ותו לא. יכול להיות שיש בעמדה הזו משהו ריאליטסי שהרי כידוע נשים אינן מנהלות את העולם עדיין, ואולי אריסטופאנס התווה את הדרך לרעיון השליטה המינית (ודרכה שליטה בעולם) במחזהו ליסיסטרטה. כך או כך, הייצוג הזה של האישה שאין לה כוח אחר מלבד המיניות שלה אינו תורם באמת לקידום מעמד הנשים בעולם.  נשים מצדיעות הרוקדות על גבי מכונות מלחמה מחזירות אותנו אחורה לאותם ימים (הנמשכים עד היום כנראה) בהן שוויון זכויות התפרש כהפיכה לגבר במקום תרומה של נקודת מבט ודרך פעולה נשיים עצמאיים.

וכאן הדמיון בין שתי הכוכבות, ליידי גאגא וביונסה – הן מתיימרות לחדש ולקרוא תיגר על המוסכמות אבל בעצם נשאבות שוב לאותם דפוסים ישנים באותו מעגל שטני של ייצוג המציאות בתרבות הפופולרית – דימוי שיוצר את המציאות באותה מידה שהוא מייצג אותה. מי שמרוויח מכך כמובן הוא הקפיטליזם – אם באמת 80% מהנשים (!) לא מרוצות ממראה גופן (כפי שקראתי בספר שלא ציין מאין הנתון), ואפשר לשער שחלק גדול מחוסר שביעות הרצון הזה נובע מהשטף הבלתי פוסק שאנו מוצפים בו של נשים-נערות עם תווי פנים וגוף אחידים ומסויימים, אזי ברור לנו מניין מגיע התמריץ להמשיך ולצרוך מוצרים אינספור על מנת להיראות כמו שהנשים ה"מושלמות" הללו מכתיבות, בין אם אלה מוצרי טיפוח, דיאטה, מגזינים, בגדים, תכשיטים ועוד.

עוד מרוויח עיקרי מביש המזל הזה הוא השלטון הפטריארכלי. אם הנשים עסוקות מבוקר עד לילה במראה חיצוני, יכולים הגברים להמשיך ולשלוט בעולם ביד רמה, בעודם מהנהנים ומוחאים כפיים למראה ביונסה מנענעת בישבנה וצועקת – בנות מנהלות את העולם.

תגובה אחת »

  1. הי שירה. אני חייב לומר שגם לי תופעת גאגא היא תמוהה לחלוטין. מה אנשים עד כדי סתומים? היא פשוט גנבה כל דבר- אבל כל דבר- ממדונה: מקליפים ראוותניים ונזירות-זונות דרך דימויים נוצרים אחרים ואפילו חזיות שפיציות, פשוט אין בבחורה הזו שום מקוריות וככל הנראה גם שום בושה, וזה לא שמדונה היא כזו רול מודל לדעתי אבל לפחות מדונה לפעמים עושה דברים שנשמעים כמו מוזיקה ולא כמו אוסף ביטים סינטטיים עם שירה שטוחה וחסרת אמוציות. זה בעצם סוג של פורנו-מוזיקה. ביונסה היא מקרה אחר כי היא לפחות זמרת והמוזיקה שלה הרבה פחות מזיקה, וגם אני חושב שכולם יודעים שהדימוי של אישה כוחנית וחזקה שהיא מנסה לשדר הוא פיקטיבי- גם היא וגם גאגא בסך הכל מוכרות סקס, ההבדל הוא שביונסה יודעת גם לשיר (וגם, אם נודה על האמת, נראית הרבה יותר טוב- סליחה על השטחיות…).
    ובלי קשר- שמעתי את טליה אליאב, גם כמה שירים וגם בתור זמרת ליווי אצל יהוא ירון, ואני חייב לומר שאני לא מתלהב. זה מרגיש כמו משהו שאומר "תראו איזה מיוחד אני, אני נורא מיוחד, פשוט נורא נורא מיוחד" – הבגדים, ההופעה, סגנון השירה וכו'- אבל משהו בה לא משכנע אותי מספיק. אגב, יש אנשים שאומרים את זה גם על יהוא ירון- אבל במקרה שלו אני כן משתכנע.

  2. ליוחאי בקשר לטליה אליאב אני חושב ומאמין שהיא לא עושה זאת (הבגדים, ההופעה, סגנון השירה וכו') כדי להיות מיוחדת.
    הבגדים וההופעה באים להמשיך את סגנון השירה הקברטי (ככה שהיא פורצת דרך וכמעט היחידה בסגנון זה) , המכלול יוצר אומנות שלמה וטוטלית ככה שלא תוכל לדלג מעליה ככה שהיא פוגעת לך בפנים ומשאירה אותך עמום ומנופץ

  3. פוסט מעניין ואני מסכימה לכל מילה. אפילו לא ידעתי שזה מה שאני חושבת עד שקראתי מה שאמרת.
    מעבר לזה, אני בשוק מזה שליידי גאגא יכולה להראות אנושית ולשיר בצורה כל כך נעימה וכריזמטית. זו לא כוס התה שלי בדיוק, אבל לפחות הקשבתי עד הסוף ולא חטפתי עוויתות כמו בדרך כלל.

  4. פוסט מעניין! גרם לי לחשוב על לורן היל, ועל הדרך שהיא עברה, ואיך עם כל הטרנינג והקסקט והדמעות, היא משדרת כזו עוצמה, אבל גם פגיעות נשית. משהו מורכב ואמיתי, שלא כמו הכוכבניות הפלאקטיות שהזכרת.

  5. את כ"כ צודקת! המעגל ההרסני הזה של נורמות שטוחות שמשכפלות את עצמן ועושות לנו שטיפת מוח ברמה שלא היתה מביישת תעמולה גזענית. אם זה מנחם אותך אני מאמינה שזה שלב של רדידות שמאפיינת את גיל ההתבגרות (אפשר להגיד שכל התרבות האנושית נמצאת במעין טמטום טינאייג'רי לאחרונה) והצורך בעומק ואמירה עוד יחזור.

  6. לגבי הגאגא, לגמרי מסכימה עם כל מילה. בהחלט עצוב שזו האישה הכי משפיעה בשנת 2010 לפי איזה מגזין שאני לא זוכרת את שמו. אני לא אשכח שהזדעזעתי שעברתי ליד בי"ס יסודי באחת ההפסקות והשמיעו אותה בהפסקה פעילה. בי"ס לגמרי לא הפעיל שיקול דעת וזה עשה לי רע שכך קורה במקום שאמור להעניק חינוך וערכים במידת מה לפחות (ובטח לא להשחית אותם עםמוזיקה כזאת) כאילו שחסרה מוזיקה שמחה וקופצנית לילדי ביה"ס- ואפילו בעברית ניתן למצוא כמה… לגבי ביונסה- אני אוהבת אותה ומוצאת שהיא מוכשרת אבל עניין מכירת סקס – טוב זו סוגייה בפני עצמה וגילה בערך כמו המקצוע העתיק- כנראה שזה משהו עמוק ומושרש כ"כ ובאמת הגיע הזמן לצאת מזה ובאמת שזה בכל מקום. אחת הסיבות שאין לי טלויזיה בבית היא השיאים של הרדידות שתרבות האינסטנט הזו מפיצה בלי למצמץ ובכמויות (העלבת אינליגנציה כבר אמרנו?) לכן אני ממליצה בחום רב למי שעוד לא ניסה להיגמל ומהר ותראו כמה מקום יתפנה לשקט, שפיות ושלוה.

  7. הי שירה,
    רשומה מעולה. איזה כיף לראות דיבור פמיניסטי בלתי מתנצל. כל כך הרבה נשים מתנערות מהמאבק הזה ומסרבות לתווית הזו היום שלפעמים אני ממש מתייאשת. אז תודה על הדיבור האמיץ.
    ולידי גאגא? ובכן היא המון גאגא ושום לידי לדעתי….

כתוב תגובה לsh1ra לבטל